הקשר בין תזונה לקיימות

עינת לב ארי No Comments on הקשר בין תזונה לקיימות

כולם מדברים על תזונה והקשר שלה לבריאות האדם. את זאת רובנו יודעים ומבינים, אך לא כולם מכירים ומבינים את הקשר בין בריאות הגוף והנפש לסביבה בה אנו חיים. לרגל שבוע התזונה שהתקיים השנה בסימן של "לעשות טוב לנו ולסביבה", ננסה להסביר את הקשר של בריאות תזונה ואיך כל זה נקשר לסביבה.
הכותבת היא דיאטנית קלינית בכרמיאל וקריית שמונה – מכבי שירותי בריאות

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

המושג קיימות SUSTAINABILITY)) או סביבה מקיימת, מתאר סביבה בריאה שיכולה לייצר מזון ולאפשר בריאות גופנית ונפשית טובה. בריאות הסביבה נמדדת בניקיון האוויר (שקשור גם להמצאות עצים וצמחים ירוקים), פוריות הקרקע ואיכותה, איכות המים וניקיונם, המגוון הביולוגי הקיים בה והאיזון בין צמחים בעלי חיים ומיקרואורגניזמים.

המזון שלנו, על כל מקורותיו: מהחי או מהצומח, מקורו בסביבה הקרובה לנו או הרחוקה: דגנים, קטניות, ירקות, פירות אגוזים ומקורות לשומנים כגון שמן זית וטחינה מקורם כולם בצומח וגידולם תלוי בזמינות קרקע, מים וכוח אדם. בשר, עוף, ביצים ומוצרי חלב מקורם בחי וזמינותם תלויה בתנאי גידול נאותים: מזון, מים, שטח גידול ועוד.

כיום נהוג להבדיל בין מזון טרי הקרוב לצורתו הטבעית, לבין מזון אולטרא מעובד שמיוצר במפעלים ובדרך כלל מכיל כמויות גדולות של סוכר, מלח, שומן רווי, צבעי מאכל ועוד. בדרך כלל המזון המעובד ארוז באריזות אטרקטיביות מחומרים מזהמים שאינם מתכלים והוא זמין וזול. מזון זה פוגע בסביבה בשל האריזות המזהמות אך גם בגלל סיבות נוספות של שינוע המזון ופחיתת גזי חממה.

נמצא שעל מנת שמשאבי המים והקרקע של העולם יוכלו לייצר מספיק מזון עבור אוכלוסיית בני האדם שעל כדור הארץ שמספרה הולך וגדל, יש לעבור באופן חלקי למזון מבוסס צומח, כפי שמומלץ בהמלצות הלאומיות החדשות של משרד הבריאות ומודגם על ידי קשת המזון, על פני צריכת  מזון מהחי כגון בשר בקר אותו מומלץ לצרוך לא יותר מפעם בשבוע ולא יותר מ-300 גרם לפני בישול של בשר טרי ולא מעובד.

מה אנחנו יכולים כצרכנים לעשות על מנת לשמור על תזונה מקיימת וסביבה בריאה?

  1. ראשית למנוע בזבוז מזון: לעשות רשימת קניות, לבשל כמויות בהתאם למספר הסועדים. להשתמש באופן מושכל בשאריות מזון שנשארו. הידעתם: על פי סקרים אנו זורקים כ- 30 אחוז מהמזון שאנו קונים!
  2. לקנות מקומי, טרי ועונתי, זול יותר ובריא יותר. רצוי ישירות מהחקלאי. להימנע מרכישת ירקות ופירות מיובאים.
  3. לקנות ירקות ופירות גם אם הם נראים פחות טוב חיצונית – הם זולים יותר אך ערכם התזונתי זהה.
  4. לנצל את כל חומר הגלם: את כל חלקי הצמח ואת כל חלקי העוף או הבשר.
  5. להימנע ממזון אולטרא מעובד ולבשל יותר בבית. לנסות לרכוש ירקות ופירות בתפזורת ולא באריזות פלסטיק וניילון.
  6. לשלב יותר קטניות במזון: הן זולות, בריאות, מהוות תחליף נפלא לבשר ושומרות על קיימות בשל היותן גידול חקלאי המעשיר את הקרקע.
  7. לאכול מכלים רב פעמיים. לא להשתמש בחד פעמי שהוא אחד התורמים הגדולים לזיהום הסיבה ולפליטת חומרים רעילים מהפלסטיק אל מי השתיה והסביבה.

 



0 תגובות